کیت انژکتور ایرانی جنکو؛ راهکار عملی برای کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها در کشور

آبان ۳۰, ۱۴۰۴ اخبار

کاهش ۹۰ درصدی آلایندگی و بهبود راندمان

طبق اعلام سازنده، نصب این کیت انژکتور روی موتورسیکلت‌های کاربراتوری باعث می‌شود:

  • تا ۹۰٪ کاهش آلایندگی رخ دهد،

  • راندمان موتور حدود ۱۰ درصد افزایش یابد،

  • و مصرف سوخت کمتر شود.

این تغییر برای ناوگان پرتردد شهری—که حجم قابل‌توجهی از آلایندگی ذرات معلق را تولید می‌کنند—اهمیتی ویژه دارد.


مشخصات فنی و استانداردها

کیت جنکو شامل ۱۲ قطعه اصلی است که ۱۰ قطعه آن در کشور طراحی و تولید شده و تنها سوزن انژکتور وارداتی است.
این کیت توانسته استاندارد آلایندگی Euro 4 را پاس کند؛ استانداردی که همچنان در ایران برای موتورسیکلت‌ها مورد استفاده است و امکان تردد قانونی را فراهم می‌کند.

قطعات اصلی کیت:

  • منیفولد هوا

  • سنسور TMAP (اندازه‌گیری دما و فشار هوا)

  • دریچه گاز + سنسور TPS

  • لوله انتقال سوخت

  • سنسور اکسیژن (O2)

  • سنسور CHT (دمای بدنه)

  • پمپ بنزین

  • ECU ایرانی (در نسخه‌های ۸ و ۱۶ بیتی)

  • ترانزیستور جرقه‌زنی

  • دسته‌سیم

  • سوزن انژکتور

  • دستگاه دیاگ

در این میان، تولید ECU داخلی یکی از نقاط قوت کیت محسوب می‌شود؛ چرا که کیفیت بالاتری نسبت به نمونه‌های چینی و هندی دارد و هماهنگی فنی آن با شرایط آب‌وهوایی ایران بهتر است.


ماجرای تبدیل موتورهای انژکتوری به کاربراتوری؛ یک تجربه قدیمی

چند سال پیش—به‌ویژه در نیمه نخست سال ۱۳۹۷—به دلیل استفاده برخی سازندگان از کیت‌های انژکتور چینی با فناوری قدیمی، مشکلاتی مانند ریپ‌زدن، استارت‌نخوردن و تنظیم نبودن موتور موجب شد برخی مالکان موتورسیکلت‌های کاربر، سیستم انژکتور را حذف و دوباره به کاربراتور بازگردند.

اما امروز با ارتقای فناوری و تولید کیت‌های استاندارد داخلی، این رفتار دیگر مرسوم نیست و عملاً تبدیل به کاربراتور، از نظر قانونی و فنی قابل توجیه نیست.


نتایج نصب کیت روی محصولات مختلف

کیت جنکو روی طیف گسترده‌ای از موتورسیکلت‌ها با حجم ۱۲۵ تا ۲۵۰ سی‌سی آزمایش و نصب شده است، از جمله:

  • هوندا ۱۲۵

  • ویو

  • انواع تریل

  • وسپاهای مونتاژ سایت هند

طبق گزارش‌های آلایندگی ارائه‌شده، نتایج تست‌ها مطلوب و مطابق استانداردهای ملی بوده‌اند.


همچنین شهرداری تهران بخشی از ناوگان موتورسیکلت‌های کار خود را برای تبدیل به انژکتور به جنکو سپرده است.


چرا انژکتوری شدن موتورسیکلت‌ها اهمیت دارد؟

افزایش استفاده از موتورسیکلت در کلان‌شهرها و سهم بالای آن‌ها در انتشار آلاینده‌ها باعث شده موضوع حذف کاربراتور در جهان سرعت بگیرد.
بر اساس تحقیقات جهانی:

  • موتورسیکلت کاربراتوری اگرچه در مجموع گازهای آلاینده کمتری از برخی خودروهای انژکتوری تولید می‌کند،

  • اما تا ۷ برابر بیشتر، ذرات معلق خطرناک وارد هوا می‌کند؛ ذراتی که مستقیم وارد ریه انسان می‌شوند.

به همین دلیل:

  • اروپا از سال ۲۰۱۵ استفاده از کاربراتور را ممنوع کرد،

  • چین تردد موتورهای احتراقی را در بسیاری از کلان‌شهرهایش محدود و موتور برقی را جایگزین کرد،

  • هند نیز با چند سال تأخیر، مسیر مشابهی را پیش گرفت.

در ایران نیز با افزایش آلودگی هوا، نیازمند توسعه گسترده فناوری‌های کاهش آلایندگی هستیم و تولید کیت‌های انژکتور داخلی می‌تواند بخشی از این راه‌حل باشد.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *